błonnik co to znaczy
Co oznacza Błonnik. Definicja we wszystkich warzywach i owocach. Dzielimy go na nierozpuszczalny.

Czy pomocne?

Definicja Błonnik

Co to jest: Błonnik występuje w różnych ilościach we wszystkich warzywach i owocach.
Dzielimy go na nierozpuszczalny ( wchłania wodę w jelicie grubym) i rozpuszczalny (tworzy delikatny żel w jelicie grubym) - obydwie formy są potrzebne dla zachowania dobrego zdrowia i obydwie znajdują się we wszystkich świeżych owocach i warzywach. Procesy obróbki tych produktów (gotowanie, pieczenie, obieranie z łupki itp) sprawiają że ilość błonnika się zmniejsza ale nie znika całkowicie.
Ogólnie rzecz ujmując błonnik to części roślin których nie jesteśmy w stanie strawić.
Dobroczynne działanie diety wysoko błonnikowej polega na tym że obniża poziom złego cholesterolu we krwi (LDL) nie zmniejszając poziomu dobrego cholesterolu (HDL), ułatwia wypróżnienia, przeciwdziała rakowi jelita grubego, zapobiega zawałowi serca, sprzyja utracie nadwagi, pomaga w kontroli odpowiedniego stężenia cukru we krwi.
Produkty zawierające duże ilości błonnika to:
bataty, brokuły, fasola i groch, karczochy, kukurydza, marchew, nasiona,orzechy, otręby pszenne, pełne ziarna zbóż, gruszki, jabłka, kalafiory, soczewica, brązowy ryż.
Zalecana dawka błonnika dziennie wynosi 25-30gramów.
Oczywiście można stosować dostępne w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością suplementy – najpopularniejszy z nich to proszek z babki płesznika.
Nagła duża dawka błonnika może wywołać wzdęcia i biegunkę dlatego należy go wprowadzać do diety powoli.


Czym jest Błonnik znaczenie w Słownik na B .