Witaminy z grupy B

Czy pomocne?

Definicja Witaminy z grupy B

Co to jest: Witaminy z grupy B są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Są one ze sobą powiązane – często niedobór jednej oznacza niedobór innej. Wszystkie witaminy z tej grupy są rozpuszczalne w wodzie – oznacza to ze są łatwo wydalane z organizmu w razie nadmiernej ich ilości – dlatego tez nie są toksyczne, wyjątkiem jest niacyna i pirydoksyna których ogromne ilości (ponad 100-200 razy większe niż zalecane) mogą wywołać zaczerwienienie twarzy, mrowienie i uszkodzenie nerwów.

Do grupy witamin B zaliczamy:

Tiaminę (B1) – jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania komórek, zwłaszcza komórek nerwowych ponieważ czuwa nad ich wzrostem. Ma wpływ na pamięć i służy uwolnieniu energii z pokarmów które spożywamy.

Ryboflawina (B2) – jej zadaniem jest uwalnianie energii z produktów spożywczych, przyczynia się do wzrostu czerwonych ciałek krwi, jej udział zaznacza się także w procesie produkcji hormonów.

Niacyna (B3) – w razie jej braku zostanie upośledzone ponad 50 procesów zachodzących w organizmie (przetwarzanie energii, zachowanie prawidłowej ilości cholesterolu, usuwanie toksyn z organizmu itp.).

Kwas pantotenowy (B5) - uczestniczy w produkcji wit.D, niektórych hormonów, przy rozkładzie białek, tłuszczów i węglowodanów

Pirydoksyna (B6) – ma wpływ na tworzenie ponad 60 enzymów, jej najważniejszą funkcją jest transportowanie aminokwasów aby mogły się one połączyć w różne białka. Przypisuje się jej działanie hamujące choroby serca.

Biotyna (B7) – występuje także pod nazwą witaminy H, udziela się w procesie przemiany pożywienia na energię.

Kwas foliowy (B9) – ogromnie ważna witamina zwłaszcza dla kobiet planujących zajść w ciąże – chroni płód przed wystąpieniem u niego wad wrodzonych , poza tym zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca i udaru mózgu, udziela się przy produkcji związków chemicznych kontrolujących apetyt, sen i nastrój. Do jego zadań należy także podział i czuwanie nad wzrostem komórek.

Kobalamina (B12) - chroni serce i czerwone krwinki przed chorobami, uczestniczy w procesie przemiany substancji spożywczych w energię.



Zalecane dawki spożycia (dla osoby dorosłej):

Tiamina 1,2 – 1,4 mg
Ryboflawina 1,3 – 1,4 mg
Niacyna 1,3 – 1,4 mg
Pirydoksyna 1,3 – 1,9 mg
Kwas foliowy 400 mcg
Kobalamina 2,4 – 2,6 mcg
Kwas pantotenowy 5 – 7 mg
Biotyna 25 -30 mcg

Większość witamin z grupy B występuje razem w danym produkcie spożywczym.
Najbardziej wartościowe są pod tym względem produkty takie jak: mięso, kurczak, ryby, mleko, fasola, groszek, produkty mleczne, warzywa zwłaszcza te o ciemnozielonych liściach.


Na niedobory tych witamin narażone są osoby starsze u których słabo się one wchłaniają, alkoholicy, osoby będące na rygorystycznej diecie, wegetarianie i weganie.


Czym jest Witaminy z grupy B znaczenie w Słownik na W .