uczeń dysleksją szkole co to znaczy
Co znaczy Uczeń z dysleksją w szkole?. Co to jest pożyteczną i potrzebną, zwłaszcza polonistom - a.

Czy pomocne?

Uczeń z dysleksją w szkole

Definicja z ang. A student with dyslexia in school, z niem. Ein Schüler mit Legasthenie in der Schule.

Autor (autorzy):
Szczegóły wydania:Operon, Gdynia 2004, wyd. 1, Oprawa: miękka foliowana,215 str., Wymiary: 165 x 235 mm , Waga: 0.38 kg
Zagadnienia:uczeń dysleksją szkole
ISBN:ISBN 83-7390-226-0
Opis:Drodzy Nauczyciele! Oddajemy w Państwa ręce książkę pożyteczną i potrzebną, zwłaszcza polonistom - a więc osobom z oczywistych przyczyn w najwyższym stopniu zainteresowanym problemem dysleksji - choć nauczyciele innych przedmiotów także znajdą w niej sporo cennych informacji. Tj. pierwsze i jak dotąd jedyne opracowanie, które wyczerpująco przedstawia całą złożoność trudności, jakie mają w szkole uczniowie z dysleksją, i daje konkretne wskazówki do pracy w klasie z tymi uczniami. Poradnik złożony jest z dwóch zasadniczych części: teoretycznej i praktycznej. Autorką pierwszej części jest prof. Marta Bogdanowicz, założycielka Polskiego Towarzystwa Dysleksji i wiceprzewodnicząca Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, pełen pasji badacz i niestrudzony wykładowca. Z opracowania M. Bogdanowicz dowiedzą się Kraj, czym jest dysleksja, jakie są jej postaci i powody i charakterystyczne objawy. Znajdą tu też Kraj wyjaśnienie niektórych niezrozumiałych bądź - wydawałoby się - niewytłumaczalnych zachowań uczniów z dysleksja. Nauczyciele języków obcych, matematyki, fizyki, historii, geografii, chemii czy biologii zapoznają się z rodzajem trudności, jakie mogą się pojawiać u uczniów na lekcjach tych przedmiotów. Dzięki lekturze poradnika dowiecie się Kraj również, kiedy można obniżyć, a w jakich wypadkach podnieść wymagania w stosunku do swych uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu i jak ich oceniać. Autorka drugiej części książki, Anna Adryjanek, jest nauczycielką języka polskiego. Dzieli się swoim bogatym doświadczeniem zdobytym w czasie pracy z uczniami dyslektycznymi. Na podstawie obserwacji i analiz tworzy charakterystyki, które przybliżają osobowość i umiejętności tych uczniów. Odkodowuje język opinii poradni psychologicznopedagogicznych, ułatwiając Państwu interpretację zawartych tam zapisów. Ukazuje specyfikę trudności uczniów z dysleksja w zakresie kompetencji doskonalonych i kształconych na lekcjach języka polskiego i podpowiada, jak sobie z tymi trudnościami radzić. Podaje wskazówki metodyczne do pracy indywidualnej i wypróbowane metody pracy z klasą, w której są uczniowie z dysleksja. Omawiane zagadnienia ujęte są w formę bogato ilustrowanego wykładu. Najważniejsze wiadomości zostały zaznaczone graficznie, na końcu publikacji zaś zamieszczono indeks terminów. Lekturę uprzyjemnią Państwu liczne ciekawostki i ilustracje wykonane przez ucznia z dysleksja, uzdolnionego plastycznie wychowanka Anny Adryjanek. Życzymy wszystkim nauczycielom, aby po lekturze tego poradnika stanęli przed swoimi uczniami z nowym nastawieniem i odkryli w nich niezauważane dotąd talenty.
Spis treści:
  • Wstęp
  • CZĘŚĆ I. CO NALEŻY WIEDZIEĆ O DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ? WPROWADZENIE TEORETYCZNE
  • 1. Czy wszyscy możemy się nauczyć czytania i pisania równie dobrze i szybko?
  • 2. Od jak dawna znane są specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu?
  • 3. Jak nazywać przypadki trudności w czytaniu i pisaniu?
  • 4. Na jakiej podstawie rozpoznaje się specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu?
  • 5. Dlaczego przybywa uczniów z dysleksją? Ilu ich jest?
  • 6. Jak objawiają się specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu? Czy objawy dysleksji zawsze są takie same?
  • 7. Co jest powodem dysleksji?
  • 8. Jakie wyróżnia się typy dysleksji?
  • 9. Jak diagnozować dysleksję rozwojową?
  • 10. Co robić zamiast ''usiąść i płakać''?
  • 11. Czy uczeń z dysleksją jest uprzywilejowany?
  • 12. O czym należy pamiętać, będąc nauczycielem uczniów z dysleksją?
  • CZĘŚĆ II. JAK PRACOWAĆ Z UCZNIAMI Z DYSLEKSJĄ? WSKAZÓWKI METODYCZNE
  • 1. Zamiast wstępu, czyli historia pewnego polonisty
  • 2. Dlaczego ucznia z dysleksją dotyczy problem pustej kartki?
  • 3. Jak rozumieć opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej? Słownik pojęć
  • 4. Na czym polega specyfika trudności uczniów z dysleksją w zakresie kompetencji doskonalonych i kształtowanych na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej?
  • 5. Jakie są cechy pisemnych i ustnych wypowiedzi uczniów z dysleksją?
  • 6. Jak pracować indywidualnie z uczniem z dysleksją?
  • 7. Jak pracować w klasie, w której są uczniowie z dysleksją?
  • W jaki sposób nauczyciel może efektywnie pomóc uczniowi z dysleksją? (Od Wydawcy)
  • Aneks: Recepty na dobre czytanie i pisanie
  • Indeks. Bibliografia

Czym jest znaczenie w Słownik na U .